A pályaválasztás egy nagyon komoly döntés. Olyan, mint a házasság, vagy a családalapítás. Minél előbb elkezd vele foglalkozni valaki, annál inkább bizonyos, hogy a legjobb döntést hozza majd meg. A pályaválasztás egy folyamat, amiben egyrészt megismerjük önmagunkat (képességeinket, erősségeinket) és megismerjük a foglalkozásokat, szakmákat. Ezek összevetéséből, mérlegeléséből születik meg az a döntés, hogy mivel is fogunk a jövőben foglalkozni.
Döntésünkben az alábbiak jelenthetek döntő szerepet:
· ismerjük-e önmagunkat?
· ismerünk-e szakmákat?
· van-e aki segít ezek tisztázásában?
· időben találkoztunk-e a kérdéssel?
· kaptunk-e megfelelő szakmai segítséget?
Ha a pályaválasztással időben elkezdünk foglalkozni, kikerülhetjük azt a hibát, amibe nagyon sokan kerülnek. Ez pedig a folyamatos csapódás egyik munkából a másikba. Ez se nem egészséges (hiszen megterhelő állandóan új szakmákat, dolgokat megtanulni)valamint nem is kiszámítható (hiszen rendszeresen át kell alakítani eddigi életünket). Aki jól választ szakmát, vagy hivatást, az előre tud tervezni az életben, és sokkal nagyobb eséllyel indulhat a munkaerő piacon is.
5. – 6. évfolyam
Helyszín: Csongrád és Csanytelek
Résztvevők száma: 15 – 20 fő / intézmény
Vendégváró-rendezvényszervező klub létrehozása
A klub célja, tartalma, módszerei
A klub általános célja tanórán kívüli keretek között fejleszteni a gyerekek célmeghatározással, döntéssel, idő- és folyamatmenedzseléssel, önkorrekcióval, együttműködéssel kapcsolatos kompetenciáit.
A klub időtartama alatt mód nyílik az ismeretszerzésre, pl. kresz, kultúrtörténeti érdekességek és egyéb kompetenciák, fejlesztésére is.
A klubtevékenység módszere a pedagógiai projekt, ahol a produktum mindig valamilyen szimulált vagy megvalósított esemény, rendezvény.
A projektszerűség valamennyi jellemzőjét alkalmazzuk, azaz a munka
- időben behatárolt;
- produktum létrehozásának érdekében folyik;
- a gyerekek saját ötleteire, kreativitására épít;
- a tanár elsősorban segítő-tanácsadó;
- a gyerekek a különböző projektekben különböző csoportszerepekben munkálkodnak;
- a munkavégzés különböző kooperációkat kíván;
- a siker és a kudarc is közös.
A klubfoglalkozásokat úgy építjük fel, hogy figyelembe vesszük a gyerekek életkorát, kedvelt tevékenységeit, vélt tapasztalatait. Az önálló projektek látszólag nagyon különbözőek, ugyanakkor az ismétlődő − valamennyi projektre vagy projektszerű tevékenységre jellemző a
- célkitűzés,
- választás,
- döntés,
- megvalósítás (és annak algoritmusa),
- az ellenőrzés és az önellenőrzés „kötelezettsége” stb.
Valójában a legfontosabb cél az, hogy a projektek segítségével a gyerekek megtanulják azoknak a kritériumoknak a meghatározását, amelyek az egész folyamat átlátásához és vezérléséhez szükségesek, a kritériumok szerinti tervezést és megvalósítást.
Tanuljanak meg tervszerűen dolgozni, idejüket beosztani, a határidőket betartani. szembesüljenek az egymásra utaltsággal, ettől nőjön a fontosság- és felelősségérzetük.
A klubkeret alkalmas arra, hogy különböző életkorú, különböző képességű gyerekek együtt tevékenykedjenek egy közös cél érdekében.
A tanórán kívüli működési forma erre minden lehetőséget megad.
Nem mellékes pályaorientációs szempont az sem, hogy a vendéglátás, rendezvényszervezés mára jól körülhatárolható, akár felsőfokú végzettséggel lezárható szakmaegyüttest alkot, így a klubban szerzett tapasztalatok segíthetik a gyerekek önismeretét és későbbi döntéseit.
A projektek megvalósításához számos külső kapcsolatépítő, kapcsolattartó tevékenységre van szükség. Így a gyerekek kommunikációs kompetenciái, normaismerete és normaalkalmazási gyakorlata is fejlődik.
A program során alkalmazott módszerek: előadás, egyéni és csoportos beszélgetés, csoportjáték, prezentáció, ötletbörze.
Munkaformák: egyéni, csoportos, kooperatív
Program
1. Beköszöntő, nyitófoglalkozás 1 óra
A foglalkozás célja egymásnak és a klub programjának, működésének a megismerése, valamint csapatépítés, ötletbörze.
2. Családi ünnepek − meglepetésparti 1 óra
Az első projekt még szimulált körülmények között zajlik. egy képzelt személy tiszteletére rendezett ünnep megszervezése a feladat.
3. Klubkarácsony 1 óra
Az első olyan projekt, amely „élesben” folyik. A karácsonnyal kapcsolatban van a gyerekeknek a legtöbb élményük, tapasztalatuk.
4. Klubkirándulás szervezése 1 óra
Kimegyünk az iskolából, az előzőekhez képest még több feltételnek kell megfelelni, még több dolgot kell összehangolni, és a szervezőmunkának még körültekintőbbnek kell lennie.
7. – 8. évfolyam
Helyszín: Csongrád és Csanytelek
Résztvevők száma: 15 – 20 fő / intézmény
A hetedik, nyolcadik évfolyam számára tervezett életpálya-építés jelentősen eltér attól, amit a formális iskolai oktatásban megszoktunk. Maximálisan igyekszünk kihasználni annak lehetőségeit, hogy az életpálya-építésről a diákok az iskolai tanóra keretein kívül tanulhatnak, ezért olyan módszereket alkalmazunk a foglalkozások tervezésekor, amelyekkel a diák talán még soha, adott esetben a tanárok is ritkábban találkoznak (drámapedagógiai, mozgásterápiás, relaxációs stb. módszerek).
A foglalkozások egyetlen, nem változó összetételű csoport számára készültek, és feltételezik, illetve elősegítik azt, hogy a modulok végrehajtása folyamán a diákok képesek legyenek a kialakult közösség belső dinamikáját, a résztvevők egymáshoz való viszonyát reflektíven értékelni, saját csoportban betöltött szerepüket értelmezni. Ez kulcsfontosságú az életben való boldogulás (életpálya-építés) szempontjából: mind az önismeret, mind a társas kapcsolatok fejlődését szolgálja.
Az első foglalkozás éppen ezért a csoport csoporttá alakulását segítik, azaz azt motiválják, hogy a résztvevők maguk is felelősséget érezzenek a csoport egésze iránt, és fontosnak tartsák, hogy minden összejövetelen részt vegyenek.
A foglalkozások tartalma
Az első modul (Csoport születik / Önismereti modul) fő célja a csoportfolyamat elindítása, és az egyéni érdeklődési körök tudatosítása. A modul fókuszában a tanulók önismeretének fejlesztése áll; a saját és csoportszerepek megismerése, az egyéni erőforrások feltérképezése. Az egyéni önismeret elmélyítése mellett fontos szerepe van a társismeret fejlesztésének, a tanulók életpályájának építéséhez kapcsolódó döntéseikre befolyással bíró tényezők, csoportok, személyek és ezek hatásainak a felismerése.
A második modul (Elágazó ösvények kertje / Szakmaismeret) feladatai során a tanulók nem pusztán meghatározzák saját érdeklődési köreiket, hanem a közösség előtt képviselik is. A játékos feladatok során a tanulók az őket körülvevő különféle foglalkozások felismerésének, megismerésének a módjaival foglalkoznak, figyelmük a körülöttük lévő lehetőségekre, választási helyzetekre irányul.
A harmadik modulban (Keresd a forrást! / Információkutatás), az önismerettel és a szakmaismerettel foglalkozó modulok után, a tanulók a különféle információforrások közötti eligazodást, keresési stratégiákat, információkezelési technikákat gyakorolják.
A negyedik modul (Örömmel értesítjük… / Vizsgatréning) integráns egységet alkot, feladatai a nyolcadikos tanulók középiskolai felvételire való felkészítését célozzák.
E modulok természetesen csupán kiegészítői lehetnek az egyébként az iskolákban folyó pályaorientációs tevékenységnek, hiszen a tervezett időmennyiség csupán pici szeletet enged kidomborítani a pályára való készítés folyamatából.
A program során alkalmazott módszerek: előadás, csoportjáték, beszélgetés, kiselőadás, médiumfeldolgozás, lényegkiemelés.
Munkaformák: egyéni, csoportos, kooperatív
Program:
1. modul Csoport születik - Önismereti modul 1 óra
Csapatépítés
Csoportszerepek Visszajelzések
Személyes erősségek és gyengeségek
Döntési stratégiák
Jövőképek és fejlődési tervek
Életpálya-építés témái, területei
Életpálya-építés íve / alakítása, motivációk - ötletbörze
Énképek differenciálása
Ön- és társismeret fejlődése a gyakorlati szerepelmélet megismerésével
Személyes fejlődési tervek - A ránk ható környezet
2. modul Elágazó ösvények kertje - Szakmaismeret 1 óra
Foglalkozáskereső - továbbtanulási lehetőségek feltárása
Identitás, önmeghatározás, empatikus képességek
Lehetőségek feltárása - Kiből lehetne jó…?
3. modul Keresd a forrást! - Információkutatás, 1 óra
Saját ismeretek, kompetenciák tudatosítása - Ki miben tudós?
Ismeretek összegzése középiskolákról - információkeresés
Pályaválasztással, iskolaválasztással kapcsolatos internetes források
Álomiskola
Otthoni munka: Kedvelt szabadidős tevékenységek és továbbtanulási elképzelések rendszerezése
4. modul Örömmel értesítjük 1 óra
Tájékoztatás a felvételik rendszeréről
Írásbeli, szóbeli felvételi vizsgára és elbeszélgetésre felkészítés
Önéletrajz, bemutatkozás írása, interjúkészítés
Stresszkezelés